
Velkommen til åpning av Jeg står på terskelen av Andreas Siqueland, lørdag 21. juni kl. 14.00!
om prosjektet
Hva skjer når en natur privilegeres over en annen type natur? Kan menneskelig seleksjon av natur gjenskape det naturlige biomangfoldet og interaksjonen mellom planter, sopp, dyr og insekter? Andreas Siqueland sitt prosjekt ved Harpefoss kunstarena er et forsøk på å leve seg inn i en sci-fi aktig og fiksjonalisert verden der han ser nærmere på disse problemstillingene.
Etter byggingen av Okulus – en gangbane som fungerer som et skogsobservatorium og visningsrom for kunst i en gammel urørt skog – ble det skapt et skille mellom ulike naturtyper i landskapet. Det gjengrodde kulturlandskapet som publikum passerer på vei inn til Okulus fremstår som overlatt til seg selv. Her finner man en sti og en vei som tar deg på en reise mellom ruinene fra gamle bygninger og strukturer knyttet til stasjonsområdet på Harpefoss.
I motsetning til Okulus er dette et tilgrodd landskap hvor ruinene av menneskelig aktivitet skaper blindsoner og farer. Det som en gang i tiden var et yrende kulturlandskap er det mer eller mindre utilgjengelig i dag. Med dette utgangspunktet vil Andreas Siqueland arbeide med installasjon i landskapet som knytter seg til stedet.
Se kart og oversikt over verk her
Om kunstneren
Andreas Siqueland (f. 1973) bor og arbeider på Hadeland. Han har sin utdannelse fra Haut École de Design et Art i Génève og Kunstakademiet i København. I 2013 var han ferdig som stipendiat ved Kunstakademiet / Kunsthøgskolen i Oslo. I tillegg til egen praksis samarbeider han med Anders Kjellesvik i kunstnerduoen aiPotu. Siqueland arbeider hovedsakelig med maleri og har over mange år sett på relasjonen maleriet har til stedet der det lages og vises. Forholdet til kropp, oversettelse, gjentagelse og minne er sentrale elementer i arbeidsprosessen. Arbeidet foregår både inne og ute, noe som er med på å bevisstgjøre valgene som tas underveis. De siste årene har Siquelands arbeider tatt form av omfattende maleriinstallasjoner.
I 2015 krysset Andreas Siqueland Nord-Atlanteren i seilbåt. Malerier laget før, under og etter reisen ble først vist høsten 2016 i utstillingen Painting across the Atlantic på Regina Rex i New York. Senere ble en mer omfattende installasjon vist på galleri F15 i Moss vinteren 2017. Siqueland fikk i sistnevnte utstilling låne Momentum Kunsthall til å utarbeide malerier som dekket alle veggen i utstillingsrommene, hvorpå andre arbeider ble vist. Grafiske arbeider relatert til reisen var vist i utstillingen SEA SALT på Norske Grafikere i 2017, som var en utstilling med flere tusen trykk av ulikebølgeformer på matpapir. Arbeidet fra Regina Rex har senere blitt vist på utstillingen Down North : North Atlantic Triennal vist på Portland museum of Art, Reykjavik Art Museum og Bildmuseet i Umeå. I forbindelse med utstillingen Bridges, Arches and Pathways i 2019 bygget han en 1:1 modell av utstillingsrommene på Kunstnerforbundet i hagen på gården der han bor. Hver vegg var en stor blindramme trukket med lerret og ble vist som en totalinstallasjon i utstillingsrommene. Senere samme år viste han gjennomgående maleriinstallasjonen Hole in the Woods i tre rom på Galleri. LNM i Oslo. I 2021 viste han utstillingen Living with it! på Kristiansand Kunsthall. Dette var en større installasjon med maleri, trykk og tekstilarbeider. Utstillingen tok utgangspunkt i hva som skjer når naturen tar over hjemmet. Corals, Sponges and Evil Seaweed på Hå gamle prestegård og Cerca Grande på Glasslåven kunstsenter på Granavollen er to andre omfattende installasjoner som går i dialog med arkitekturen i utstillingsrommet. Andreas Siqueland viste i fjor utstillingen Den forbudte skogen på Stavanger Kunstmuseum. Utstillingen tar utgangspunkt i Halvdan Hafstens samling og utfordrer det museale perspektivet på visning av museets samling
Relaterte prosjekter